De instroom op de pabo lijkt zich in 2016 gedeeltelijk te herstellen. Na de krimp met een derde vorig jaar lijkt de toename van 8 tot 10 procent nu een goed teken. De kwaliteit gaat omhoog en hopelijk nu de studentenaantallen ook”, aldus Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen. Hij maakte dit bekend tijdens het HBOdiscours met als thema ‘De leraar als rolmodel’ op basis van voorlopige inschrijfgegevens. Tijdens het discours op de Dag van de Leraar werd gedebatteerd over de vraag hoe we kunnen zorgen dat er meer mannen en meer niet-westerse allochtonen naar de lerarenopleiding gaan en het vak van leraar kiezen. De Graaf: “Het aantal mannen dat zich aanmeldt voor de pabo is dit jaar gelukkig opnieuw gestegen, al moeten we ons blijven inspannen om te zorgen dat ze de opleiding ook afmaken en gaan lesgeven. Dat laatste is echt een probleem ”. Het percentage studenten met een niet-westerse achtergrond op een lerarenopleiding op het hbo blijft laag. Gelukkig zien we wel dat ze steeds vaker kiezen voor een Ad-opleiding.
Meer mannen voor de klas
Tijdens het debat kwam o.a. Joost Kieft, directeur opleidingen van de Katholieke Pabo Zwolle, aan het woord over de manier waarop hij meer mannen aantrekt."Maak jongens op de pabo zichtbaar, laat ze elkaar steunen om niet af te haken. Maar vooral ook de positieve media-aandacht zoals vandaag, is zo ontzettend belangrijk." Ook Astrid Venes, directeur van Fontys Hogeschool Kind en Educatie beaamt dat. Zij gaf aan dat de waardering voor het beroep meer moet worden uitgedragen door politiek en samenleving. Ze nam Bob van Genuchten mee, een mannelijke student van de pabo. Hij benadrukte dat vooral ruimte voor eigen initiatief en creativiteit onmisbaar is om ook mannen op de lerarenopleiding te houden.
Etnische diversiteit
Niet alleen het gebrek aan meesters is een aandachtspunt, maar ook het aantal leraren van niet-westerse afkomst blijft achter. Uit de maatregelen die worden getroffen om meer mannen aan te trekken op de lerarenopleiding, worden lessen geleerd om meer etnische diversiteit voor de klas te realiseren. Ron Bormans, CvB-voorzitter van Hogeschool Rotterdam, gaf aan dat iedere opleiding een unieke diversiteitsmix heeft en dat dat deels cultureel bepaald is. Zijn oproep: "Ga terug naar de kern van het vak, iedereen moet in alle omstandigheden les kunnen geven. De mbo-instroom moet in ere worden hersteld en de salarissen moeten omhoog. Anders voltrekt zich een maatschappelijk drama. Cor Duinmaijer (CNV Onderwijs) meldt verder dat de aandacht voor een goed HR-beleid onontbeerlijk is. Volgens hem moeten lerarenteams scherp zijn op reproductie van de eigen eenvormigheid van het team. Thom de Graaf sloot de middag af door duidelijk aan te geven dat diversiteit op de lerarenopleiding echt een probleem is. De Graaf: "Meer diversiteit op de lerarenopleiding is grote opdracht voor hbo".