Hogescholen voeren actie tegen aangekondigde bezuinigingsplannen

Het nieuwe studiejaar 2024/2025 is gestart. Tijdens de jaaropening roepen hogescholen in het hele land de politiek op: schrap de vergaande bezuinigingen in het hbo! Investeer in de toekomst van onze samenleving. Investeer in nieuw hbo-talent om de grote tekorten op de arbeidsmarkt te helpen oplossen, investeer in toegankelijk hoger onderwijs voor iedere student en een veerkrachtige regio. Een sterk hbo is onmisbaar voor onze samenleving.

Hogescholen tonen bij de opening van het nieuwe hogeschooljaar collectief de kracht van het hbo. In heel Nederland komen zij in actie tegen de aangekondigde bezuinigingen in het hoger onderwijs. Wij staan voor het hbo klinkt het bij Hogeschool Saxion. Toon lef en investeer in het hbo bij Hogeschool Inholland. De Vereniging Hogescholen pleitte in de afgelopen weken onafgebroken bij de politiek tegen de vergaande bezuinigingsplannen uit het Hoofdlijnenakkoord. Ingrijpend bezuinigen op hbo onderwijs en onderzoek is niet de oplossing voor de toekomst van Nederland.

'Doe het niet, die langstudeerboete, en doe het vooral zo snel mogelijk niet',
vraagt VH-voorzitter Maurice Limmen het kabinet tijdens de Alternatieve Opening Academisch Jaar in Utrecht. Dat deed hij samen met AOb, FNV, PNN, PostdocNL Board, APNet, 0.7, studentenvakbonden, Universiteiten van Nederland en andere partners.

Samen met alle 36 hogescholen roepen wij het kabinet op:

1. Schrap de langstudeerboete: de boete schaadt de toegankelijkheid van het hoger onderwijs, weert nu al studenten uit het hbo en vergroot de ongelijkheid in ons land. Gezamenlijk pleiten wij voor gelijke kansen voor elke student. Juist in het verkleinen van ongelijkheid vervult het hbo een belangrijke functie.
  2. Blijf investeren in praktijkgericht onderzoek: het onderzoek in het hbo is nauw aangesloten op de beroepspraktijk en onmisbaar voor up-to-date, toekomstgericht onderwijs, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt en grote tekortsectoren. Het hbo leidt direct op voor de praktijk en is daarmee een belangrijke kennisversneller van onze Nederlandse economie.
  3. Bijna 300 miljoen besparen op internationalisering: het hbo was, is en wordt niet het probleem. Het hbo heeft een stabiele instroom van ca. 8% internationale studenten. Hogescholen hebben goede afspraken gemaakt om de internationalisering te beheersen. Ingrepen in het hbo zijn onnodig.

'Ik sta voor het hbo', Hogeschool Saxion
Medewerkers, studieverenigingen en partners van Hogeschool Saxion roepen de politiek op: "Blijf investeren in het hbo en het versterken van de regio. Onze leerkrachten, verpleegkundigen en technici zijn de ruggengraat van de regio. Beroepen die we keihard nodig hebben en waarin nu al grote tekorten zijn."

'Kies samen met ons voor de verstandige route. Zie af van de langstudeerboete', tijdens jaaropening De Haagse Hogeschool
De langstudeerboete heeft verstrekkende gevolgen voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en draagt bij aan grotere kansenongelijkheid in Nederland. Juist kwetsbare studenten treft de langstudeerboete extra hard. Lang niet altijd hebben zij invloed op de omstandigheden waardoor hun studie langer duurt.

'Bezuinigingen in het hoger onderwijs: onbegrijpelijk. Het ontbreekt aan trots voor het hbo', Hogeschool van Amsterdam
"In een tijd van grote tekorten aan personeel in sectoren die van cruciaal belang zijn voor het functioneren van onze samenleving, zijn de voornemens van dit kabinet onbegrijpelijk. Juist aan de hogescholen leiden we professionals op die na hun studie aan de slag gaan in de gezondheidszorg, techniek, het onderwijs en veel andere maatschappelijk zeer relevante sectoren. Die vakmensen hebben we hard nodig. Hierop bezuinigen is onbegrijpelijk en echt de omgekeerde wereld."

Korten op kennis geeft later stennis, Breda University of Applied Sciences
"We moeten blijven investeren in innovatie en in de toekomst van het hoger onderwijs. Het hoger onderwijs maakt moeilijke tijden door. Buas moet alles uit de kast halen. Het is tijd om op te staan voor hoe belangrijk de innovatiekracht van het hoger onderwijs is voor de Nederlandse economie en productiviteit. Net als voor de onmiskenbare rol die internationale studenten hierin spelen."

Minister Bruins in gesprek met studenten van Windesheim, KPZ en Viaa
OCW-Minister Eppo Bruins bezocht Zwolle tijdens de introductieweek. Hij ging in gesprek met studenten van Hogeschool KPZ, Viaa en Windesheim over het nieuwe studiejaar en het onderwerp mentaal welzijn van studenten. De Minister ontmoette ook het welzijnsteam, een groep zorgprofessionals en vrijwilligers van diverse organisaties. De kabinetsplannen bleven daarbij niet onbesproken. “Het was een open en eerlijk gesprek. Het is goed dat de minister naar studenten luistert en uit eerste hand hoort hoe de kabinetsplannen hen raken en wat dit betekent voor de toekomst van jongeren en de economie. Overal zijn personeelstekorten en hebben we vakmensen hard nodig. Bezuinigen op onderwijs en op randvoorwaarden om goed te kunnen studeren, is dan eigenlijk de omgekeerde wereld.”

'We moeten onszelf laten horen als het gaat om de keuzes van dit kabinet',
Avans Hogeschool
De kick-off van het studiejaar bij Avans stond in teken van bezuinigingen en juist ook de kracht van het hbo. "De arbeidsproductiviteit en economische groei in Nederland zijn gedaald. Dat kunnen we op 2 manieren keren: door te investeren in onderwijs en in onderzoek en innovatie. We willen meer mensen opleiden voor een mooi beroep, ook degenen die wat verder van de arbeidsmarkt of het studeren afstaan. Juist zij gaan met het herinvoeren van de langstudeerboete de bietenbrug op." We willen bij Avans bijdragen aan oplossingen.

'De groeten met je langstudeerboete', Christelijke Hogeschool Ede
Samen met studenten pakte het College van Bestuur het spandoek ter hand tegen de langstudeerboete en om op te komen voor de toegankelijkheid van het hbo voor elke student, voor goed onderzoek en ruimte voor internationale studenten.

'Hbo speelt sleutelrol bij opleiden en innoveren', Hogeschool Leiden
Ook Hogeschool Leiden deed tijdens de jaaropening een dringend beroep op het kabinet om het hoger beroepsonderwijs te steunen. “Investeren in het hbo is kiezen voor vooruitgang.” Met dit pleidooi sluit de hogeschool aan bij de oproep van de Vereniging Hogescholen aan de politiek om het hbo te steunen

Bezuinigingen op Hoger Onderwijs? Doe het Niet! Wij staan voor het hbo, Hogeschool KPZ
"Wij staan voor innovatiekracht voor de regio. Wij staan voor talent opleiden voor de regio. We staan voor leraren opleiden die het verschil maken. Wij staan voor onderzoek doen met impact in de regio. Wij staan voor het hbo." Onze Oproep: We vragen het kabinet en minister Bruins om af te zien van de bezuinigingen op het hbo. Laten we in plaats daarvan investeren in talent, onderwijs en de toekomst van onze kinderen en jongeren.

Jaaropening met stevige boodschap: 'Schrap de langstudeerboete'
Hogeschool Rotterdam.
"Waar de beperkte basisbeurs studenten nu al ontmoedigt door het vooruitzicht op een forse studieschuld, doet de nieuwe coalitie er een schepje bovenop door studenten die langer over hun studie doen te bestraffen met een boete van drieduizend euro per jaar. Hier in Rotterdam zien we voor hoeveel uitdagingen veel van onze studenten vaak staan. Denk aan groeiende geldzorgen en een nóg grotere druk op hun mentale welzijn. Ze hebben onze steun nodig, geen boete!" De boete is een klap in het gezicht van de Rotterdamse student.

Samen sterk voor onderwijs, HAS green academy
Studenten en medewerkers van HAS green academy lieten massaal hun stem horen tegen de aangekondigde bezuinigingen van het nieuwe kabinet. Met de krachtige slogan: “Studeren is investeren, geen boete riskeren!” benadrukken ze het belang van toegankelijk en betaalbaar onderwijs voor iedereen.

Opening hogeschooljaar in het teken van veranderkracht van jongeren, Hanze
Een feestelijke jaaropening met inspirerend gesprek over de toekomst van het onderwijs, samenwerken met studenten aan relevante praktijkvraagstukken en de enorme kracht van jongeren in maatschappelijke transities. Maar ook stelling nemen: “We zijn faliekant tegen de aangekondigde bezuinigingen op het hoger onderwijs. We zijn er ook boos over. Nederland heeft juist de kracht en het potentieel van jongeren zo hard nodig voor de toekomst. We spelen daarom als Hanze, net als andere hoger onderwijsinstellingen, een cruciale rol in het opleiden van deze toekomstige professionals die de ruggengraat vormen van onze economie.” Bezuinigen op hoger onderwijs is het domste wat je kunt doen (Dagblad van het Noorden).

Wij zijn een wereldburger, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Bevlogen in gesprek tijdens de jaaropening over hoe wereldburgerschap het verschil kan maken, maar ook grote bezorgdheid over de kabinetsplannen. “Dat geldt voor de langstudeerboete en de mogelijke bezuinigingen op praktijkgericht onderzoek. Dat is slecht nieuws. Voor studenten. Voor innovatie, de regio en werkgevers. Het is slecht voor Nederland. Ook het verminderen van het aantal internationale studenten is niet in het belang van bedrijven in onze regio. Die roepen juist om meer in plaats van minder internationale studenten." Net als andere hogescholen wil de HAN vooruit. We werken aan onze ambities en idealen, en gaan door met belangrijke ontwikkelingen, zoals de cross-sectorale masters, het flexibiliseren van het onderwijs, versterken van Leven Lang Ontwikkelen en samenwerking met bedrijven en instellingen in de regio.

VH-voorzitter Maurice Limmen richtte zich tijdens de jaaropening bij de HAN tot het kabinet: Schrap de bezuinigingen op het hbo en investeer in hbo-talent. Het hbo kenmerkt zich nog altijd voor 40% uit eerstegeneratiestudenten. En daar zijn we trots op. We bieden kansen, bijvoorbeeld door de associate degrees (Ad) die het hbo biedt. "Mensen maken nu al andere keuzes. We zien al maatschappelijke schade. Daarom roepen we op: bezuinig vooral niet, en snel niet. Laat mensen die kans pakken."

Nieuwe hogeschooljaar bruisend van start, maar ook aandacht voor de landelijke ontwikkelingen en aangekondigde bezuinigingen, Van Hall Larenstein
Alle hoger kennisinstellingen hebben te maken met demografische krimp, met minder instroom tot gevolg en daling van de landelijke instroom. Met het nieuwe hoofdlijnenakkoord zijn bezuinigingen in aantocht: de krimpgelden stoppen per 2026, de bekostiging per student gaat naar beneden én de internationale instroom staat onder druk. Ook is er een langstudeerboete aangekondigd. Van Hall Larenstein sluit zich aan bij de collectieve oproep. De minister wordt met een petitie gevraagd de langstudeerboete te heroverwegen, volop in te zetten op adequate financiering voor onderzoek en over internationalisering vindt een grootschalige lobby plaats. Onze kansen? Die liggen in de regio en bij intensievere samenwerking. Binnen de hogeschool, maar ook met het werkveld en andere kennisinstellingen.

Toon lef en investeer meer en niet minder in het hbo, Hogeschool Zuyd
Als Zuyd en hoger beroepsonderwijs kunnen we niet voorbij aan de forse bezuinigingen die gepland staan in onze sector en de invloed daarvan op studenten. Bezuinigingen die onbegrijpelijk zijn. Want bij uitstek het hbo zorgt voor vakmensen en allerlei praktische oplossingen voor bedrijven en instellingen, waaraan in Nederland juist zoveel behoefte is. Samen met alle 36 hogescholen in Nederland doen we een oproep aan het Kabinet om geen langstudeerboete in te voeren en – samen met ons – een verstandige route te kiezen. Investeren in het hbo is direct investeren in de Nederlandse economie. Ook roepen we het Kabinet op om het hbo anders te bekostigen. Hanteer de behoeftes in de regio als basis en niet alleen maar studentenaantallen. Zo creëren we met ons allen brede welvaart in ons land!