Hogescholen hebben zich ontwikkeld tot professionele organisaties die continu veranderen en ruimte bieden voor vernieuwing. De arbeidsvoorwaarden en -verhoudingen zijn hierop toegesneden.
Toekomst
De komende jaren ontwikkelen hogescholen zich nog sterker als ‘responsieve’ organisaties: instellingen met kennis van en verbondenheid met de omgeving en het vermogen hierop te reageren. Iedere hogeschool maakt daarbij eigen keuzes binnen de eigen context. Dit vraagt om een organisatie met professionele docenten die netwerken onderhouden en naar binnen brengen. Modernisering van de arbeidsvoorwaarden ligt in het verlengde daarvan. Bij professionalisering horen ook vernieuwende producten en diensten zoals ‘blended learning’. Tijdflexibel en plaatsonafhankelijk leren beantwoordt aan meer persoonlijke leerstijlen. Dit vraagt het nodige van de organisatie en van de infrastructuur van hogescholen, maar ook van de wendbaarheid van docenten. De rol van de docent is cruciaal bij het realiseren van de opdrachten. De rol van het bestuur is vooral stimulerend, uitdagend en randvoorwaarden scheppend.