Kabinet zegt deelname hbo te willen stimuleren, maar haalt bezuinigingen niet van tafel

Vandaag heeft het kabinet zijn regeerprogramma gepresenteerd. De Vereniging Hogescholen ziet daarin verschillende aanknopingspunten voor het toekomstige beleid en wil daarover graag met het kabinet in gesprek. Het regeerprogramma bevat ook een aantal positieve voornemens voor het hbo. Zo wil het kabinet de deelname aan het hbo gaan stimuleren. Daarvoor is het intrekken van de langstudeerboete een noodzakelijke eerste stap. Die maatregel werpt nu al zijn schaduw vooruit.

 Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Hogescholen leiden mensen op om snel en goed aan de slag te kunnen op de arbeidsmarkt, en dat lukt ook. Van onze studenten heeft maar liefst 93% binnen drie maanden na afstuderen betaald werk. Maar de plannen van het kabinet dreigen ervoor te zorgen dat het veel moeilijker wordt genoeg geschikte mensen op te leiden. Als de minister het hbo wil stimuleren, moeten de bezuinigingen van tafel. Wij zeggen dan ook: bezuinig niet op de opleidingen voor onze studenten, maar investeer juist in het hbo."

 Belangrijk is ook meer specifiek het blijvend  investeren in het praktijkgerichte onderzoek dat hogescholen doen. Dit is onmisbaar voor de aansluiting van het onderwijs van hogescholen op de arbeidsmarkt. Daarnaast speelt praktijkgericht onderzoek een belangrijke rol bij de innovatie van de regionale beroepspraktijk, van bijvoorbeeld mkb bedrijven. Het kabinet lijkt daar oog voor te hebben. Kennis en innovatie zijn de motor van onze samenleving, stelt het kabinet. Over de uitwerking van de ideeën hierover gaat de Vereniging Hogescholen graag met de minister in gesprek. Bezuinigen op praktijkgericht onderzoek is echter hoe dan ook onwenselijk.

Grote vraag naar hbo-opgeleiden
Hogescholen leiden meer dan 450.000 studenten op, die na hun afstuderen razendsnel betaald werk vinden. Van hen heeft 88 procent al meteen na afstuderen betaald werk, en na drie maanden is dat 93 procent.

Ook de bezuiniging door vermindering van het aantal internationale studenten blijft echter op tafel. Dat is in het hbo niet nodig; 92% van de studenten komt sowieso uit Nederland en dat is al jaren stabiel. Ook zijn vrijwel alle (92%) hbo-opleidingen in het Nederlands te volgen. Studenten worden juist direct voorbereid op de Nederlandse arbeidsmarkt, zij kunnen daar ook goed terecht. Verder willen hogescholen alle buitenlandse en alle Nederlandse studenten meer onderwijs aanbieden om hun kennis te vergroten van de Nederlandse taal.

Langstudeerboete: niet doen
De langstudeerboete ontmoedigt jonge mensen om aan een studie te beginnen. Juist in het hbo gebeurt dat sneller, omdat daar meer studenten zijn die als eerste uit hun familie een studie in het hoger onderwijs doen, of die uit gezinnen komen met een kleinere portemonnee. Nu al zijn er studenten die uit angst voor de boete een makkelijkere opleiding kiezen.

Regio en onderzoek voor bedrijven en maatschappelijke organisaties
Het kabinet ziet de waarde van de hogescholen in de regio. Het is van groot belang dat daar concreet maatregelen aan worden gekoppeld. Hogescholen bevinden zich in 40 regio's in Nederland en bieden daar niet alleen onderwijs binnen redelijke reisafstand, maar zijn ook essentieel voor het voorzieningenniveau (zoals zorg, onderwijs, winkels en openbaar vervoer). Hogescholen pleiten daarom onder meer voor een wettelijke verankering van de regiorol van het hbo.

Om- en bijscholing
De VH vraagt om ambitie op het gebied van het terrein van leven lang ontwikkelen. Er is grote behoefte aan continue om- en bijscholing van werkenden en mensen die aan de slag willen. Uit de ervaringen met STAP blijkt dat veel mensen ook willen bijleren omwille van hun kansen op de arbeidsmarkt, maar dat niet alle opleidingen daarvoor geschikt zijn. De Vereniging Hogescholen vindt dat het een wettelijke taak moet worden van hogescholen om- en bijscholing te kunnen aanbieden. Dan wordt geborgd dat erkende opleiders die scholing aanbieden. En is gedegen om- en bijscholing in 40 regio's beschikbaar, binnen redelijke reisafstand.

Financiële stabiliteit
Onder de streep is het van groot belang dat het hbo kan rekenen op financiële stabiliteit. Zodat het hbo voldoende goed opgeleide mensen kan blijven leveren voor de arbeidsmarkt van nu en van de toekomst. Het kabinet stelt te willen zorgen voor meer rust in de financiering van het hbo. Maurice Limmen: “Het kabinet geeft aan het goede te willen doen voor Nederland. Juist daarom roep ik hen op: investeer in het hbo, zodat wij de studenten kunnen blijven opleiden die ons land zo ontzettend hard nodig heeft.”