Actualiteit

Samenwerken en verbinden leidraad voor Kunstonderwijs

Vandaag presenteerde het hbo kunstonderwijs de strategische agenda KUO NEXT voor de studiejaren 2016-2020. Tijdens het symposium over kunstonderwijs en praktijkgericht onderzoek in Amsterdam werd de nieuwe agenda door Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen, gelanceerd en aan de samenwerkingspartners van het kunstonderwijs aangeboden.  De Graaf benadrukte het belang van het kunstonderwijs voor de samenleving maar ook het belang van de omgeving voor het kunstonderwijs: “Het is nadrukkelijk een wisselwerking.”

Verbinding kunstonderwijs en onderzoek aan maatschappelijke thema’s
Na de succesvolle uitvoering van het Sectorplan kunstonderwijs in de afgelopen vier jaar, maakt een creatieve en ondernemende sector de volgende stap naar de toekomst. Het hbo kunstonderwijs heeft een sterke relatie opgebouwd met het werk- en beroepenveld. De hogescholen zetten hun onderlinge samenwerking voort en spelen in op vragen uit de samenleving en innovatiebehoeften van het werkveld. Voorbeelden van deze samenwerking komen uitgebreid aan de orde in de strategische agenda KUO NEXT.

Kleine ambitieuze sector
Het hbo kunstonderwijs kenmerkt zich door ondernemende en gemotiveerde studenten. Strenge selectie en hoge (internationale) normen houden de kwaliteit in deze sector – met 20.000 studenten en 4% van het hbo bachelor onderwijs- hoog. In wisselwerking met de omgeving en andere partijen heeft het kunstonderwijs de volgende ambities voor 2020:

  • Open voor divers talent en maximaal toegankelijk voor een hoogwaardige en diverse instroom van studenten.
  • Flexibel vanwege de variëteit in opleidingsroutes in het kunstvak op school en online, voltijd en deeltijd.
  • Een lab voor research & development met een stevige basis voor een derde cyclus praktijkgericht onderzoek.
  • Internationaal gepositioneerd en tegelijk verbonden met de landelijke en regionale agenda’s.

Digitale versie
Digitaal verslag


Gerelateerd

Hogescholen en universiteiten publiceren gezamenlijke richtlijn voor protesten

Article

Kennis en kritische geluiden zijn het kloppend hart van hogescholen en universiteiten. Daarbij horen inhoudelijke debatten en ook de mogelijkheid om te protesteren. In Nederland geldt dat mensen het recht hebben op vrijheid van meningsuiting, vereniging, vergadering en betoging. Universiteiten en hogescholen ondersteunen dat van harte. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Protesteren blijft gewoon mogelijk op hogescholen. Tegelijkertijd staan hogescholen voor onderwijs in een klimaat waarin àlle meningen gewisseld kunnen worden en iedereen zich veilig moet kunnen voelen. Met het oog hierop is deze gezamenlijke richtlijn opgesteld om duidelijk maken wat wel en niet mag in en rond onze gebouwen.”

Lees meer

Hogescholen maken bindende afspraken om instroom internationale studenten beperkt en in balans te houden

Article

De Vereniging Hogescholen heeft een voorstel tot zelfregie op de instroom van internationale studenten aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Minister Dijkgraaf (OCW) had de sector om dit voorstel gevraagd. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het aantal internationale studenten in het hbo is beperkt en in balans, om ook in de toekomst dit evenwicht te behouden nemen we nu maatregelen. Zo versterken we de voordelen van internationalisering en beperken we de nadelen. Met dit voorstel willen hogescholen sturen op het aantal internationale studenten en op een gerichte instroom. Hogescholen nemen zo hun verantwoordelijkheid.”

Lees meer

Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

Article

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%.

Lees meer