Kwaliteit in de klas

Kwaliteit in de klas: dat is de titel van het tweede essay dat vandaag verschijnt ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van de Vereniging Hogescholen. Het is geschreven door Ron Bormans, Maaike Bajwa, Erwin van Braam en Izaak Dekker, allen van Hogeschool Rotterdam. In dit essay staan de auteurs stil bij de ontstaansredenen van het hoger beroepsonderwijs. Het hbo voorziet de maatschappij van gekwalificeerd personeel en het hbo is de trap naar succes voor sociale klimmers. Recente trendanalyses van Hogeschool Rotterdam en de Vereniging Hogescholen laten zien dat sinds onze focus op kwalificatie is gericht, er minder kansen worden geboden aan studenten met een lagere sociaal-economische achtergrond. De oplossing voor het waarmaken van hoge kwalificatie-eisen zonder dat het hbo verandert in een ‘sorteermachine’ ligt in de klas, aldus de auteurs.

Essayreeks
Het is dit jaar veertig jaar geleden dat de hogescholen hun krachten bundelden in de Vereniging Hogescholen (destijds HBO-raad). Doel van de vereniging was en is om de belangen van de hogescholen te behartigen en daarmee bij te dragen aan kwalitatief hoogstaand hoger beroepsonderwijs in Nederland. Opinievorming en kennisdeling staan hierbij hoog op de agenda.

In dat kader verschijnt ter gelegenheid van het jubileum een aantal essays op persoonlijke titel over actuele thema’s rond onderwijsvraagstukken en het hoger beroepsonderwijs. Het eerste essay in de reeks is ‘Wegwijzers naar #hbo2025’  en is geschreven door Ad de Graaf (directeur Vereniging Hogescholen).