De ontwikkelmogelijkheden voor leraren worden in de komende tien jaar aanmerkelijk verbeterd en uitgebreid. Dat is het gevolg van het kabinetsbesluit van vandaag om 160 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds hiervoor te besteden. Van dat geld kan in de komende vier jaar 73 miljoen euro worden besteed; de rest van het bedrag is voorwaardelijk toegekend.
De toekenning betreft de Nationale Aanpak Professionalisering van Leraren, een plan dat door het ministerie van OCW werd ingediend en wordt gedragen door vele partners: behalve de VH zijn dat Universiteiten van Nederland, de PO-Raad, VO-Raad, MBO Raad, Aob, FvOv, Platform VVVO, BVMBO en het Lerarencollectief.
De Nationale Aanpak Professionalisering van Leraren (NAPL) is een tienjarig traject en heeft als doel de doorlopende professionalisering van leraren in het primair onderwijs (po), voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo) te structureren en te stimuleren. Negentig procent van alle leraren in ons land wordt opgeleid in het hoger beroepsonderwijs.
Succes
“Wij verwelkomen de honorering van deze aanvraag uit het Nationaal Groeifonds”, zegt voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen. “Een startende leraar moet immers de kans krijgen zich na het behalen van zijn bevoegdheid te blijven ontwikkelen. Dat is in belang van de onderwijskwaliteit en maakt het leraarschap aantrekkelijker. Dat is nodig in de strijd tegen het nijpende lerarentekort.”
De NAPL realiseert een samenhangend geheel van voorzieningen (infrastructuur) om de professionele ontwikkeling van leraren gedurende hun gehele loopbaan continu te stimuleren. Het is de bedoeling dat binnen tien jaar minimaal 25% van de leraren po, vo en mbo meedoet aan deze professionaliseringsactiviteiten.
Aantrekkelijker
Het voorstel gaat ervan uit dat meer professionalisering leidt tot een aantrekkelijker beroepsperspectief voor leraren, hogere productiviteit van leraren, een beter onderwijssysteem en leerlingen die beter leren. De verwachting is dat dit positieve gevolgen heeft voor het latere inkomen van leerlingen dat deze ontwikkeling dus bijdraagt aan de welvaart en het welzijn van de toekomstige Nederlands beroepsbevolking.
Bijlage:
De aanvraag van de NAPL is met alle betrokken partijen opgesteld, ondersteund door een schrijfgroep met experts van universiteiten en hogescholen. In dit interview met deze experts lees je meer over het belang van de NAPL.