Actualiteit

Nationaal Groeifonds: leraren kunnen blijven doorleren

De ontwikkelmogelijkheden voor leraren worden in de komende tien jaar aanmerkelijk verbeterd en uitgebreid. Dat is het gevolg van het kabinetsbesluit van vandaag om 160 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds hiervoor te besteden. Van dat geld kan in de komende vier jaar 73 miljoen euro worden besteed; de rest van het bedrag is voorwaardelijk toegekend.

De toekenning betreft de Nationale Aanpak Professionalisering van Leraren, een plan dat door het ministerie van OCW werd ingediend en wordt gedragen door vele partners: behalve de VH zijn dat Universiteiten van Nederland, de PO-Raad, VO-Raad, MBO Raad, Aob, FvOv, Platform VVVO, BVMBO en het Lerarencollectief. 

De Nationale Aanpak Professionalisering van Leraren (NAPL) is een tienjarig traject en heeft als doel de doorlopende professionalisering van leraren in het primair onderwijs (po), voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo) te structureren en te stimuleren. Negentig procent van alle leraren in ons land wordt opgeleid in het hoger beroepsonderwijs.

Succes
“Wij verwelkomen de honorering van deze aanvraag uit het Nationaal Groeifonds”, zegt voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen. “Een startende leraar moet immers de kans krijgen zich na het behalen van zijn bevoegdheid te blijven ontwikkelen. Dat is in belang van de onderwijskwaliteit en maakt het leraarschap aantrekkelijker. Dat is nodig in de strijd tegen het nijpende lerarentekort.”

De NAPL realiseert een samenhangend geheel van voorzieningen (infrastructuur) om de professionele ontwikkeling van leraren gedurende hun gehele loopbaan continu te stimuleren. Het is de bedoeling dat binnen tien jaar minimaal 25% van de leraren po, vo en mbo meedoet aan deze professionaliseringsactiviteiten. 

Aantrekkelijker
Het voorstel gaat ervan uit dat meer professionalisering leidt tot een aantrekkelijker beroepsperspectief voor leraren, hogere productiviteit van leraren, een beter onderwijssysteem en leerlingen die beter leren. De verwachting is dat dit positieve gevolgen heeft voor het latere inkomen van leerlingen dat deze ontwikkeling dus bijdraagt aan de welvaart en het welzijn van de toekomstige Nederlands beroepsbevolking.

Bijlage:
De aanvraag van de NAPL is met alle betrokken partijen opgesteld, ondersteund door een schrijfgroep met experts van universiteiten en hogescholen. In dit interview met deze experts lees je meer over het belang van de NAPL.

Gerelateerd

Prinsjesdag 2024: Bezuinigen op hbo schaadt studenten en economie

Article

“Onze boodschap is duidelijk: bezuinig niet op de opleidingen van onze studenten, maar investeer juist in het hbo", zegt Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2024 van het ministerie van OCW. “De kabinetsplannen dreigen de opleiding van voldoende gekwalificeerde mensen te bemoeilijken. Dit terwijl juist hogescholen bij uitstek de plek zijn om mensen snel en effectief voor te bereiden op de arbeidsmarkt: 93% van onze studenten heeft binnen drie maanden na afstuderen een betaalde baan. Als het kabinet woord houdt en daadwerkelijk het hbo wil stimuleren, moeten de bezuinigingen juist worden geschrapt.” De zorgen van de hogescholen worden vandaag nog eens extra onderstreept door de kritiek op de kabinetsplannen van CPB, SCP en PBL die stellen dat de bezuinigingen op onderwijs, onderzoek en innovatie de ‘welvaart in de toekomst’ schaden.

Lees meer

Oproep aan politiek: Zet hbo in zijn kracht voor hogere arbeidsproductiviteit

Article

Op 8 augustus 2024 meldde het CBS dat het historisch slecht gaat met de arbeidsproductiviteit in Nederland: terwijl groei nodig is, daalde die juist, met 1,5%. De uren die mensen werken, zijn minder geld gaan opleveren. Nederland daalt ook op internationale ranglijsten van de arbeidsproductiviteit en bungelt onderaan in Europa. Topeconoom Barbara Baarsma meldde deze week dat uit haar onderzoek blijkt dat onderwijs de beste manier is om de arbeidsproductiviteit wél omhoog te krijgen, met innovatie op plaats twee. Hogescholen willen Nederland daarbij heel graag helpen. Dan moeten ze daartoe ook in staat worden gesteld, betogen namens het bestuur van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen (voorzitter), Anka Mulder (tevens voorzitter Hogeschool Saxion) en Joep Houterman (tevens voorzitter Fontys Hogeschool). Plannen om te bezuinigen op hogescholen zijn dan eigenlijk de omgekeerde wereld. 

Lees meer

Kennismaking bestuur Vereniging Hogescholen met minister Bruins

Article

Op 16 juli maakte het bestuur van de Vereniging Hogescholen kennis met minister Bruins van OCW. Naast de officiële kennismaking stond ook het beleid voor de komende jaren op de agenda. Daarover overhandigde voorzitter Maurice Limmen een brief aan minister Bruins. Maurice Limmen over het gesprek: “Het was een prettige kennismaking, het is merkbaar dat minister Bruins het hbo goed kent. Wij staan open voor een constructieve samenwerking”.

Lees meer