Actualiteit

Onderwijsraad hamert op noodzaak scherpe eisen startbekwaamheid leraren

De Onderwijsraad publiceerde vandaag een advies over hoe de overheid de wettelijke kaders voor het waarborgen van de kwaliteit van aanstaande leraren kan verbeteren. “De Vereniging Hogescholen is net als de Onderwijsraad van mening dat het essentieel is om scherpe startbekwaamheidseisen te hebben, zodat hbo-lerarenopleidingen precies weten waaraan ze moeten voldoen”, zegt voorzitter Vereniging Hogescholen Maurice Limmen over het advies Bekwaamheid beter borgen. De VH is blij dat de Onderwijsraad ziet dat de hogescholen al heel veel stappen hebben gezet in het borgen van de kwaliteit van lerarenopleidingen. Hogescholen hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in een heel aantal instrumenten waarmee de startbekwaamheid van aanstaande leraren wordt getoetst.

Samen opleiden en professionaliseren
De Onderwijsraad stelt vast dat voor de startbekwaamheid vooral de theoretische kennis van aankomende leraren wordt getoetst. De raad adviseert daarom om hiernaast ook de pedagogische en didactische vaardigheden onafhankelijk in de praktijk te toetsen. Voor dit onderdeel geldt dat de hbo-lerarenopleidingen de ambitie hebben om alle studenten in partnerschap met het werkveld op te leiden volgens het kwaliteitskader Samen Opleiden en Professionaliseren. Dat is een krachtig instrument.

Kennisbasis en kennistoetsen
De hbo-lerarenopleidingen borgen de startbekwaamheid door middel van landelijk dezelfde doelen in de kennisbasis (wat moet een leraar kennen en kunnen) en de examinering daarvan via de landelijke kennistoetsen. Daarnaast is er een onderlinge toets op hoe de verschillende opleidingen de kennisbasis in hun opleiding verwerken en geborgd hebben. Op deze manier toetsen bijvoorbeeld de pabo’s de kennisbasis van de basisvaardigheden rekenen en wiskunde en Nederlands.

Extra sturing door de overheid overbodig
Net als de Onderwijsraad is de VH van mening dat extra sturing door de overheid onnodig is en een ongewenste inperking van de ruimte van lerarenopleidingen om het onderwijs en de toetsing flexibel vorm te geven. Omdat de lerarenopleidingen al tot de sterkst (zelf)gereguleerde opleidingen in het hoger onderwijs behoren en de NVAO alle lerarenopleidingen positief beoordeelt, is de VH geen voorstander van verdere stapeling van kwaliteitseisen.


Lees hier het rapport van de Onderwijsraad: Bekwaamheid beter borgen