Oproep aan hogescholen: gezamenlijk project met Chinese ministerie van Onderwijs en Vereniging Hogescholen

De afgelopen jaren zijn de relaties tussen het Chinese en Nederlandse hoger onderwijs flink versterkt. Zo zijn er in het kader van de Sino-Dutch Cooperation regelmatig delegatiebezoeken over en weer geweest. Tijdens deze delegatiebezoeken werd duidelijk dat de Chinese kennisinstellingen zich ontwikkelen in de richting van een systeem van Research Universities (met name nationale universiteiten) en Universities of Applied Sciences (vooral provinciale universiteiten).

Kansen
Vanuit de Bestuurscommissie Internationaal (BCI) van onze vereniging is de wens geuit om te onderzoeken of hogescholen gezamenlijk een aanbod kunnen doen aan het Ministry of Education en de Association of Universities of Applied Sciences (de Chinese Vereniging Hogescholen).

Een gezamenlijk project biedt hogescholen kansen waaronder:

• de identificatie van gelijkwaardige en goed aansluitende partnerships
  • de ontwikkeling van Double Degree Programmes
  • gezamenlijke projecten op het gebied van onderwijs en praktijkgericht onderzoek

Deelnemen?
In de bijlage treft u een eerste schets van het voorgestelde project. Is uw hogeschool geïnteresseerd in deelname aan een dergelijk project? Graag ontvangen wij via e-mail uw reactie voor maandag 14 maart a.s.

Als vervolg zal er op vrijdag 18 maart van 14.00 – 16.00 in vergadercentrum Domstad een eerste bestuurlijk overleg gepland in Utrecht met alle geïnteresseerde hogescholen.