Actualiteit

Symposium hogescholen: Diversiteit doet ertoe

Oproep tot diversiteitspact in het onderwijs

Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, riep vandaag bij het symposium ‘Diversiteit doet ertoe’ op tot een diversiteitspact: “Het hbo wil, zoals dat ook is gebeurd met het techniekpact, oproepen tot het vormen van een diversiteitspact waarin we streven naar 50% vrouwen in alle hogere functies. En waarin we daarnaast streven naar een representativiteitseis voor medewerkers voor Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond van 20% in het hbo. Het zou mooi zijn als ook andere sectoren in het onderwijs dat voorbeeld volgen.”

Diversiteit van hbo-bestuurders
De hogescholen doen het op het gebied van genderdiversity niet slecht: van de 79 bestuurders in het hbo zijn er 29 vrouw, dat is ruim 35% van alle bestuurders. Van de 36 voorzitters zijn er 12 vrouwen voorzitter van het College van Bestuur bij hogescholen, 1 op de 3 dus. Minister Bussemaker schreef aan de Tweede Kamer dat het wettelijke streefcijfer van minimaal 30% vrouwen aan de top bij lange na niet wordt gehaald. Met 35% vrouwen in colleges van besturen aan hogescholen doen zij het dus goed in vergelijking met het bedrijfsleven waar dat slechts 10% is. Thom de Graaf sprak zijn zorgen uit over het lage aantal Nederlanders met een migratieachtergrond in hogere functies en zo ook in de top van hogescholen. “Op dat punt hebben we nog een flinke weg te gaan en daar gaan we het vandaag over hebben”, aldus de voorzitter.

Diversiteit rolmodellen hard nodig
Een quotum voor vrouwelijke professoren aan de Vrije Universiteit Brussel, debatten over stereotypen beelden in de media of een proef met anoniem solliciteren bij de gemeente Den Haag. Het zijn voorbeelden van actuele discussies en maatregelen om gendergelijkheid te bevorderen, vooroordelen aan de kaak te stellen en etnische diversiteit in alle lagen van de samenleving te bevorderen. Met name de hogere, leidinggevende functies, docentenpopulaties, directies en politici - de rolmodellen in onze samenleving -, vertonen geen goede afspiegeling van de samenleving. Dat geldt ook voor het onderwijs.

Symposium Diversiteit doet ertoe
Hoe zit het met glazen plafonds bij het hbo? Daarover nemen de hogescholen zichzelf vandaag onder de loep bij het symposium 'Diversiteit doet ertoe' in het Muntgebouw te Utrecht. 

Een terugblik op de bijeenkomst volgt binnenkort via deze website.


Zie ook: downloads symposium 'Diversiteit doet ertoe'

Gerelateerd

Zes workshops over diversiteit en inclusie op VH-congres

Article

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Diversiteit & inclusie in het hbo' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.

Lees meer

Werkbezoek Kamerleden in teken van studiesucces en beroepspraktijk

Article

​Wat moet er gebeuren om het studiesucces van mbo-studenten te vergroten die kiezen voor een vervolgstudie aan het hbo? Hoe is het gesteld met de aansluiting van het onderwijs op de beroepspraktijk en hoe ga je als hogeschool om met diversiteit? Over deze vragen gingen vijf woordvoerders Onderwijs uit de Tweede Kamer op 7 juni in gesprek met lectoren, docenten en studenten van De Haagse Hogeschool.

Lees meer

Diversiteit maakt het verschil

Article

Vandaag publiceert de Vereniging Hogescholen nummer 6 in de essay-reeks, waarin twee beschouwingen zijn opgenomen over het brede en complexe thema van een diverse populatie met vele culturele achtergronden in de hogeschool. Bestuursvoorzitter van Inholland, Jet de Ranitz, buigt zich in haar essay over de opgaven binnen de hogescholen en stelt een stevige aanpak voor die langs vier lijnen loopt: onderwijsvisie en -beleid, onderzoek, personeelsbeleid en een open en veilig schoolklimaat. Youssef Azghari reflecteert op zijn eigen Marokkaanse geschiedenis, de maatschappelijke opdracht van de hogeschool in zichzelf en een kans op een betere wereld. Youssef Azghari wijst hierin met zorg op een nieuw conservatisme onder zowel autochtone als Marokkaanse Nederlanders. Hij pleit voor een nieuw ‘vak’ in het hbo-curriculum waarin kritisch denken, kernwaarden van de rechtsstaat, omgaan met diversiteit en reflectie op de eigen identiteit centraal staan.

Lees meer