
Het rapport De Staat van Onderwijs 2025 van de Inspectie van het Onderwijs bevestigt opnieuw de hoge kwaliteit van ons hbo-onderwijs. Dat zegt voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen in reactie op het rapport dat vandaag is gepubliceerd. “Tegelijkertijd zien we aandachtspunten die overeenkomen met onze eigen toekomstambities". Zo blijkt uit het rapport dat bijna 25% van de universitaire masteropleidingen nog altijd niet toegankelijk is voor hbo-studenten. Limmen: “Daarmee is de keuze voor een vervolgopleiding op masterniveau voor veel hbo studenten buiten bereik. Dit in een tijd waarin de beroepspraktijk ook in ons land steeds complexer wordt en de arbeidsmarkt bijvoorbeeld op het vlak van techniek en high tech staat te springen om professioneel talent. Des te onverteerbaarder is dat hbo-bachelorstudenten ontmoedigd worden in hun onderwijsambities op masterniveau. Dit benadrukt bovendien opnieuw het grote belang en de urgentie van het nog verder ontwikkelen en uitbreiden van professionele masteropleidingen aan hogescholen.”
Lerarenopleidingen belangrijke factor voor goed onderwijs
De aandacht die de Inspectie vraagt voor het vergroten van het vakmanschap van de leraren is een aanmoediging om via opleiding en onderzoek samen met scholen te blijven investeren in de professionalisering van leraren. Goed onderwijs begint bij voldoende leraren, onderwijsondersteuners en schoolleiders. Voor het werven, opleiden en behouden van deze onderwijsprofessionals staan opleidingen, beroepsgroepen en werkgevers gezamenlijk aan de lat. Scholen en lerarenopleidingen werken op steeds meer plekken samen aan de begeleiding van starters en de doorgaande professionalisering van leraren.
Beeld: © De Haagse Hogeschool