De trage kabinetsformatie leidt tot steeds grotere knelpunten in het hbo en schaadt daarmee de arbeidsmarkt. De snel veranderende arbeidsmarkt vraagt om steeds meer hoger opgeleide professionals. Tegelijkertijd kunnen de oplopende tekorten aan verpleegkundigen, leraren, ICT’ers en engineers niet alleen met nieuwe afgestudeerden worden opgevangen. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “We missen urgentie bij de formatie van een nieuw kabinet. Er zijn nu extra investeringen nodig in het om- en bijscholen van werknemers in sectoren waar banen verdwijnen. Ons plan voor een week scholing per jaar als basisrecht voor iedereen ligt bijvoorbeeld klaar om uitgevoerd te worden.”
Om- en bijscholing
Om- en bijscholing is cruciaal voor een vitale, toekomstgerichte arbeidsmarkt. Hogescholen kunnen daarop inspelen met hun opleidingsaanbod. Dit gebeurt al succesvol bijvoorbeeld via het dit jaar gelanceerde snelle omscholingsprogramma FastSwitch waarin mensen in korte tijd worden omgeschoold naar een baan in sectoren die staan de springen om meer personeel zoals de techniek-, de ICT- of de zorgsector. Maar hogescholen willen dit soort initiatieven snel opschalen om veel meer werknemers deze mogelijkheid te geven. Daarvoor is het hoognodig dat mensen ook losse hbo-modules kunnen volgen tegen het (lagere) wettelijk tarief. Limmen: “We hebben in het hbo een reeks aan succesvolle nieuwe initiatieven om mensen snel om- en bij te scholen. Vanuit onze publieke verantwoordelijkheid willen we deze mogelijkheden snel beschikbaar maken voor alle Nederlanders. Daar hebben we ook de politiek bij nodig. We moeten nu aan de slag.”
Praktijkgericht onderzoek
Ook op het gebied van onderzoek presenteerden hogescholen nieuwe ambities. Praktijkgericht onderzoek is mede essentieel voor de optimalisering van de aansluiting van het onderwijs op de snel veranderende arbeidsmarkt. Met de huidige, voornamelijk projectgebonden, financiering hebben hogescholen hun grenzen bereikt. Een structurele extra financiering oplopend tot €240 miljoen per jaar is nodig. Dit blijkt mede uit een recent onderzoek van PwC. Limmen: “Met die extra investering kunnen we praktijkgericht onderzoek verankeren en daarmee de impact op het onderwijs versterken. Van de huidige 190 euro per student per jaar gaat dat niet lukken.” De hogere basisfinanciering is nodig voor de laboratoria, het aanstellen van lectoren, docent-onderzoekers en ondersteunend personeel.