Vereniging Hogescholen stelt Commissie Evaluatie 'Vreemde ogen dwingen’ in

Op 1 juli jl. heeft de algemene vergadering (AV) van de Vereniging Hogescholen besloten een externe commissie te benoemen die de implementatie van het rapport ‘Vreemde ogen dwingen’ gaat evalueren. Dit rapport, dat werd uitgebracht in 2012 door een externe commissie die onder voorzitterschap stond van prof. dr. Jan Anthonie Bruijn, had tot doel om alternatieven te bieden voor een mogelijke centrale examinering (van kernvakken) in het hbo. Dat werd namelijk destijds bepleit naar aanleiding van maatschappelijke onrust over de kwaliteit van hbo-diploma’s. Het advies ‘Vreemde ogen dwingen’ werd indertijd goed ontvangen.

De evaluatiecommissie krijgt als opdracht om, tegen de achtergrond van de aanbevelingen uit het advies ‘Vreemde ogen dwingen’, na te gaan wat de stand van zaken is in de verschillende uitvoeringslijnen die de AV in 2012 heeft afgesproken met betrekking tot de implementatie van de aanbevelingen van de Commissie-Bruijn:

1. Iedere hogeschool neemt, samen met ten minste twee andere hogescholen, deel aan tenminste één pilot met een vorm van externe validering van toetsing.
  2. Er komen vijf landelijk brede pilots met gezamenlijke toetsing.
  3. Er worden landelijk brede richtlijnen ontwikkeld voor een basis- resp. seniorkwalificatie examinering (BKE/SKE) en de gezamenlijke hogescholen nemen deze onderdelen op in hun scholingsprogramma’s voor docenten.
  4. Er wordt een landelijk protocol ontwikkeld voor de beoordeling van eindwerkstukken.
  5. Wanneer de eerder genoemde uitvoeringslijnen voldoende zijn uitgekristalliseerd, vindt kennisdeling plaats over de ontwikkelingen binnen de verschillende hogescholen.

De evaluatiecommissie zal bestaan uit:

• drs. Paul Rullmann (voorzitter), voormalig lid van het college van bestuur van de Technische Universiteit Delft en thans voorzitter van de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO);
  • prof. dr. Janke Cohen-Schotanus, emeritus hoogleraar Onderzoek van onderwijs in de medische wetenschap, voormalig hoofd Centrum Innovatie en Onderzoek Medisch Onderwijs Universitair Medisch Centrum Groningen, voormalig lid van de Commissie-Bruijn;
  • dr. Desirée Joosten-ten Brinke, lector Eigentijds toetsen en beoordelen, Fontys Hogescholen;
  • Gerard van Drielen, voorzitter CvB St. Chr. Onderwijs Haaglanden, oud-lid CvB Hogeschool Rotterdam.

Vanuit het bureau van de Vereniging Hogescholen zal de evaluatiecommissie worden ondersteund door drs. Roeland Smits (hij was ook secretaris van de commissie Bruijn) en Maisha van Pinxteren MSc.

De commissie Rullmann is gevraagd rond 1 december 2016 aan het bestuur van de Vereniging Hogescholen advies uit te brengen over haar bevindingen.