Het Leeratelier Strategisch hoger Onderwijsbeleid wordt verzorgd door de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB) in samenwerking met het ministerie van OCW.
Inhoud Leeratelier
Ben je een strategisch adviseur, beleidsmedewerker of leidinggevende in het hoger onderwijs en wil jij je strategisch vermogen vergroten? In dit leeratelier verkennen deelnemers onder begeleiding van topdocenten uit wetenschap en praktijk met elkaar de betekenis van actuele maatschappelijke trends. Er wordt concreet ingegaan op dilemma’s en consequenties van relevante ontwikkelingen voor strategisch handelen binnen bestuur, beleid en vormgeving van het hoger onderwijs. Daarbij daagt het programma uit om relevante inzichten te verbinden aan de eigen werkpraktijk en te reflecteren op het hoger onderwijs van nu, én de toekomst.
Inhoud en opzet
Het Leeratelier bestaat uit acht bijeenkomsten met een doorlooptijd van zeven maanden. In het atelier staan drie trends centraal:
- Veranderende arbeidsmarkt, flexibilisering en lifelong learning
- Internationalisering van de studentenpopulatie en het curriculum
- Digitalisering en opkomst van online onderwijs (waaronder MOOC’s)
Voor wie
De leergang is bedoeld voor (strategisch) beleidsadviseurs, leidinggevenden en beslissers van kennisinstellingen in het hoger onderwijs (hogescholen en universiteiten), van ministeries (ministerie van OCW, maar ook andere ministeries zoals SZW en EZ), onderwijsgerelateerde instellingen (Vereniging Hogescholen, UNL) of andere onderwijsorganen (zoals de Onderwijsraad en NWO).