Commissie Evaluatie Kwaliteit Onderzoek (CEKO)

De onafhankelijke Commissie Evaluatie Kwaliteit Onderzoek (CEKO) houdt toezicht op de uitvoering van het Brancheprotocol Kwaliteitszorg Onderzoek (BKO). Naast een monitorende en evaluerende rol, heeft de CEKO ook een adviesrol naar hogescholen toe. Zij ziet landelijke ontwikkelingen van onderzoekseenheden en kan zo visitaties in perspectief plaatsen. Deze ontwikkelingsgerichte insteek zorgt voor een kwaliteitscultuur waarin de zorg voor de kwaliteit van het praktijkgericht onderzoek een continu proces van (zelf)reflectie en verbetering is en waarbij de beroepspraktijk betrokken wordt. De CEKO is daarmee een belangrijke spil in het ontwikkelingsproces van de kwaliteit van het praktijkgericht onderzoek aan hogescholen.

De CEKO komt vijf keer per jaar bijeen en heeft de volgende taken:

1. De commissie toetst jaarlijks alle binnengekomen visitatierapporten aan de hand van een toetsingskader. Zij ziet erop toe dat de leden van de visitatiepanels onafhankelijk en deskundig zijn, de visitatierapporten gemotiveerde kwaliteitsoordelen op de vier visitatiestandaarden bevatten en dat er opvolging gegeven wordt aan de aanbevelingen. De commissie is bevoegd om het college van bestuur van een hogeschool nadere informatie en toelichting te vragen die zij voor haar taakuitoefening van belang acht. Eventueel kan de commissie besluiten tot een aanvullend bezoek bij een herhaald onvoldoende resultaat op één of meerdere beoordelingsnormen van de kwaliteitszorg van praktijkgericht onderzoek. Waar nodig geeft de commissie actief terugkoppeling aan hogescholen om zo de kwaliteitszorg te verbeteren.
  2. De commissie rapporteert eens per jaar haar bevindingen en aanbevelingen aan het bestuur van de Vereniging Hogescholen in de vorm van de Monitor Kwaliteitszorg Onderzoek. De Vereniging Hogescholen publiceert de Monitor, samen met een bestuurlijke reactie. Alle visitatierapporten die de CEKO besproken heeft, zijn terug te vinden in de CEKO-bank.

Samenstelling van de CEKO
De CEKO bestaat uit een voorzitter en vicevoorzitter van buiten het hbo, twee hbo-leden en een lid van het bedrijfsleven. Zo wordt de onafhankelijkheid van de commissie gewaarborgd, en tegelijkertijd gezorgd voor voldoende ervaring met het praktijkgericht onderzoek aan hogescholen en de verbinding met de beroepspraktijk. De secretaris van de CEKO is werkzaam bij de Vereniging Hogescholen. De huidige commissie is ingesteld door de Vereniging Hogescholen voor een periode van zes jaar, gelijk aan de looptijd van het huidige BKO (2023-2028).

De CEKO-leden:

1. Huibert Pols (voorzitter): vicevoorzitter van ZonMw en hoogleraar Inwendige geneeskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Voorheen lid van de raad van bestuur, decaan en rector van de EUR. Hij heeft relevante kennis van onderzoekskwaliteit en affiniteit met het hbo.
  2. Henriette Maassen van den Brink (vicevoorzitter): heeft expertise in wetenschappelijk bewijs voor onderwijsbeleid als onderwijspraktijk. Voorheen hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Maastricht. In 2008 richtte ze het Top Institute for evidence-based Education Research (TIER) op. Tussen 2014 en 2018 was ze voorzitter van de Onderwijsraad. Zij heeft aantoonbaar affiniteit met het hbo door haar rol in de adviesraad van Regieorgaan SIA.
  3. Daan Andriessen: lector onderzoekend vermogen bij de Hogeschool Utrecht en is nauw betrokken bij het hbo, onder meer bij de programmacommissie van de Professional Doctorate.
  4. Natascha van Hattum: kwaliteitsmedewerker bij de Research & Graduate School van Saxion. Voormalig onderzoeker bij Center of Expertise TechYourFuture en Universiteiten in de VS en Portugal.
  5. Tony Vos: Senior Vice President Quality & Excellence bij ASML. Voormalig Vice President Quality & Customer Satisfaction bij Philips en Hoofd Quality Global Operations bij NXP Semiconductors.