Helden van het hbo (2024)

Nominatie HAN University of Applied Sciences: Alex Bruning

Naam: Alex Bruning
Leeftijd: 24 jaar
Hogeschool: HAN University of Applied Sciences
Opleiding: International Social Work (ISW) bij de Academie Mens & Maatschappij

Wat heeft de student gedaan?
HAN: 'Als een van de oprichters van (studentenwelzijnsorganisatie) D’0asis is Alex leidend in initiatieven om internationale studenten zich thuis te laten voelen. Samen met teamleden heeft hij de communicatie met eerstejaars ISW’ers een boost gegeven door app-groepen en wekelijkse activiteiten van D’0asis. Voorbeelden zijn praatavonden (onder andere over seks en gevoeligheden) en meditatiemomenten om het welzijn van nieuwe internationale studenten te bevorderen. Vorig semester heeft ISW enkele lessen opgezet voor vluchtelingenstudenten die op een COA-locatie wonen. Als student heeft Alex een buddysysteem voor deze vluchtelingen mede opgezet en hen direct deel uit laten maken van de ISW-community. Alex betrekt andere studenten actief bij activiteiten binnen het onderwijs, maar ook bij vraagstukken wereldwijd.'

Wat is de impact hiervan?

HAN:

1. 'De wereld veranderen wordt logisch - HAN heeft als ambitie dat studenten zich ontwikkelen tot reflectieve, maatschappelijk betrokken wereldburgers. We leiden op tot echte changemakers! Alex is met de oprichting van D’0asis zo’n echte changemaker! Hij stimuleert een inclusieve en sociale gemeenschap, niet alleen voor HAN studenten, ook voor asielzoekers en tijdens zijn stages in onder andere Nepal waar hij hielp een huiswerkinstituut op te zetten.
  2. Wereldwijde vraagstukken worden relevant - Ook betrekt hij studenten actief bij wereldwijde vraagstukken. Hij heeft impact gegenereerd met de opzet van een vreedzame demonstratie voor het klimaat, het inzamelen van geld voor slachtoffers van de aardbeving in Syrië en Turkije en met het verzoek om kleding te doneren aan vluchtelingen.
  3. Brede welvaart en welzijn van studenten wordt belangrijker - Met diverse initiatieven wordt het welzijn van nieuwe, ook internationale studenten die ver van huis zijn bevorderd. Voorbeelden zijn praatavonden en meditatiemomenten.'

Waarom moet deze student dé Hbo Held 2024 worden?
HAN: 'Alex draagt het thema brede welvaart op verschillende manieren uit. Hij levert een betekenisvolle bijdrage aan de wereld van morgen middels culturele diversiteit, sociale cohesie/inclusie en verbetering van de financieel-economische status van derden. Met zijn vaardigheden als open-minded, teamleiderschap en projectmanagement zet Alex zich in om anderen verder te helpen en loopt hij graag een extra mile.'

Biografie
Alex Bruning: 'Ik ben D’0asis gestart met drie medestudenten (Levi Kamphuis, Mikaela Branzanti-Velasquez & Luthien Jonis) en een docent (Dellwyn Oseana). D’0asis is een studentenwelzijnsorganisatie opgericht vóór en dóór studenten. Actief werken aan een veilige, gezonde, inclusieve en educatieve omgeving voor alle studenten van ISW, is waar wij voor staan. Dit doen we door het organiseren van gastcolleges, wekelijkse mindfulness- en selfcare-activiteiten, het houden van paneldiscussies en informele activiteiten die als doel hebben de verbondenheid tussen studenten te verbeteren, maar vooral hun kwaliteit van leven te vergroten. Het resultaat is onze verwachting ver overstegen en we hebben nu een nieuwe lichting bestuursleden aangenomen die het afgelopen jaar samen met Dellwyn Oseana de missie en visie van D’0asis doorzetten. Hier zijn wij ontzettend trots op.'