Helden van het hbo (2024)

Nominatie Hogeschool der Kunsten Den Haag: Arion Andree Djaoen

Naam: Arion Andree Djaoen
Leeftijd: 24 jaar
Hogeschool: Koninklijk Conservatorium – Hogeschool der Kunsten Den Haag
Opleiding: Docent Muziek

Wat heeft de student gedaan?
Hogeschool der Kunsten Den Haag: 'Student van de opleiding Docent Muziek Arion Andree zet zich vol overgave in om muziekeducatie op de Nederlands-Caribische eilanden te verbeteren. Arion gaf workshops aan docenten van het Leerorkest Aruba/Curaçao/Bonaire en verzorgde een indrukwekkende Caribische muziekavond voor Haagse buurtbewoners, samen met Caribische muzikanten en medestudenten. Hij werkte tijdens een stageperiode op Curaçao aan een Caribische invalshoek van een methode Kunst Algemeen. Ook hielp hij bij het Leerorkest Curaçao. Arion representeerde de 'Caribische student in Nederland' op bijeenkomsten van het
Genootschap Nederland-Aruba en bij de werelderfgoed-viering van Unesco. Hij is de schakel tussen de opleiding Docent Muziek (KC) en vertegenwoordigers van diverse instituten op Curaçao (VO-scholen en het Ministerie van OCWS).'

Wat is de impact hiervan?
Hogeschool der Kunsten Den Haag: 'Door Arions inzet bij deze activiteiten, vergroot hij de bewustwording van uitdagingen rondom muziekeducatie op de Nederlands-Caribische eilanden binnen Docent Muziekopleidingen en diverse culturele instellingen. De kwaliteit van muziekeducatie op de eilanden behoeft aandacht: er zijn dringend geschoolde muziekdocenten nodig. De Docent Muziekopleiding in Den Haag wil hier graag aan bijdragen en Arion heeft daarbij een voortrekkersrol.

De inbreng van Arions kennis over Caribische muziek maakt de opleiding inclusiever en is daarmee zeer waardevol. Daarnaast fungeert Arion als rolmodel: door al zijn activiteiten geeft hij kandidaten van de eilanden het vertrouwen dat de opleiding ook voor hen een mogelijkheid is. Hij houdt de opleiding scherp en maakt het opleidingsmanagement bewust van de uitdagingen die er zijn voor een Caribische student in Nederland. Met zijn persoonlijke bijdragen aan diverse muziekeducatieve partijen en instellingen op Curaçao, werkt Arion zelf al concreet aan de kwaliteit van muziekeducatie. Altijd vertrekkend vanuit de muzikale rijkdom van de eilanden zelf.'

Waarom moet deze student dé Hbo Held 2024 worden?
Hogeschool der Kunsten Den Haag: 'Arion heeft vele kwaliteiten die hij met hart en ziel inzet voor de eilanden. Hij doet dit binnen en buiten de opleiding, uit passie en verantwoordelijkheid voor muziek en de maatschappij.'

Biografie
Hogeschool der Kunsten Den Haag: 'Arion Andree (Curaçao, 1999) begon met pianoles toen hij negen jaar was. Het begon met het volgen van wekelijkse lessen, maar het groeide uit tot een grote passie. Die passie leidde hem tot de opleiding Docent Muziek aan het Koninklijk Conservatorium, waar hij sinds 2020 studeert. Zijn pianodocenten zijn Sebastiaan van Bavel en Evelyn Gallardo. Zijn doel is om muziek, als universele taal, toegankelijk te maken voor groot en klein. Hij laat zich als musicus leiden door inspiratiebronnen als Thelonious Monk, Oscar Peterson, Michel Camilo, David Ronchi Matthew en Henrico Henriquez. Naast zijn studie speelt Arion in diverse bands en op diverse podia, recent begeleidde hij met de Steezmusic Band artiest Jayh Jawson in AFAS live. Op het conservatorium is hij vice-voorzitter en studentlid van de Medezeggenschapsraad en lid van Konconnect, een vereniging die activiteiten organiseert voor studenten.'