HBO-Monitor

De HBO-Monitor is een langlopend onderzoek onder afgestudeerden in het hbo. Ongeveer anderhalf jaar na afstuderen worden gediplomeerden benaderd om deel te nemen aan een vragenlijst. De HBO-monitor is belangrijk voor het arbeidsmarkt- en beroepsbeeld van hbo-studenten. De monitor geeft onder meer inzicht in hoe afgestudeerden denken over hun hbo-opleiding, wat hun arbeidsmarktpositie en baankansen zijn, en in welke mate zij beschikken over de in de praktijk benodigde competenties. Specifiek voor het kunstonderwijs is de Kunsten-Monitor ontwikkeld.

HBO-Monitor 2023
Persbericht 'Afgestudeerde hogeschoolstudenten vinden makkelijk en snel een baan.'
Hbo-afgestudeerden doen het goed op de arbeidsmarkt. Ongeveer 90% van alle voltijdstudenten heeft binnen drie maanden een baan. Van de afgestudeerden vindt 80% direct een baan op minimaal hbo-niveau. 78% van de afgestudeerden een baan gevonden die aansluit bij de studie. Dit blijkt uit de HBO-Monitor 2023.  

Factsheet 
Het ROA en de Vereniging Hogescholen hebben een Factsheet uitgebracht met de belangrijkste resultaten van de HBO-Monitor 2023. 

Bekijk voor meer gedetailleerde informatie de instellingsrapportage van de eigen hogeschool of bezoek het arbeidsmarktinformatiesysteem van ROA.

Eerdere Monitoren
De resultaten van voorgaande HBO-Monitoren vind je hier.

Meer informatie over de HBO- en Kunsten-Monitor
Op dit moment neemt ongeveer 90 procent van alle Nederlandse hogescholen deel aan de HBO-Monitor c.q. Kunsten-Monitor. Neemt jouw hogeschool nog geen deel, maar ben je wel geïnteresseerd? Neem vrijblijvend contact op met de ROA-onderzoekers via het contactformulier. Zij gaan graag met je in gesprek.

Meer informatie over de HBO-Monitor vind je hier. Informatie over de Kunsten-Monitor tref je hier aan. Verwijzingen naar relevante websites vind je bij links. Heb je vragen over het onderzoek? Kijk bij de veelgestelde vragen over de HBO-Monitor en de Kunsten-Monitor of neem contact op met ROA.
 

Haal optimale respons uit de Monitor
Uit ervaring blijkt dat hogescholen die veel aandacht besteden aan het benaderen van hun afgestudeerden een beduidend hogere respons behalen dan hogescholen die dat niet of minder doen. Om hogescholen hierbij te helpen, zijn er social media banners en brochures en posters ontwikkeld in de huisstijl van de HBO- en KUO-Monitor. Hiermee kunnen hogescholen de onderzoeken onder de aandacht van alumni brengen.


Informatie