Actualiteit

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Verbreding en verlenging pilots
Op verzoek van het ministerie van OCW zijn in mei 2020 zes hogescholen onder regie van de Vereniging Hogescholen pilotprojecten jonge kind en/of oudere kind. Binnen de pilots deden deze instellingen ervaring op met verdere specialisatie binnen de brede bevoegdheid. Pabo-studenten kunnen in principe vanaf het begin van hun opleiding starten met hun specialisatie. De eerste resultaten zijn veelbelovend.  De via een pilot-specialisatie op te leiden studenten zullen bijvoorbeeld in staat zijn om te werken en te denken over de klassieke grenzen heen: van 2 tot 8 jaar en 8 tot 14 jaar. 

Specialisatiemogelijkheden nodig, geen aparte opleiding
Al langer bestaat de (politieke) wens om de pabo meer te specialiseren naar leeftijdsgroepen, vooral voor het jonge kind. Mede daarom is de inrichting van een landelijk expertisecentrum opgenomen in de Strategische agenda lerarenopleidingen van de VH. Daarnaast worden dus ook pilots uitgevoerd om te onderzoeken op welke manier pabo’s verder gespecialiseerd kunnen worden. Een splitsing van de pabo’s zoals vorig jaar in een aangenomen motie is gevraagd is volgens de lerarenopleidingen aan hogescholen niet nodig en kan zelfs belemmerend werken als het gaat om doorlopende leer- en ontwikkellijnen. 

Versterking specialisaties door landelijk expertisecentrum
Om de specialisaties inhoudelijk te versterken is door subsidie van OCW voor de strategische agenda lerarenopleidingen VH het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind gestart. Het centrum voor het jonge kind versterkt in co-creatie tussen de beroepspraktijk, de wetenschap (lectoraten en leerstoelen) en de lerarenopleidingen de jonge kind-expertise. Verder wordt ook de slaagskansen van een expertisecentrum voor het oudere kind onderzocht. 

Gerelateerd

Specialisatie maakt pabo-opleiding aantrekkelijker

Article

Er komt een landelijk specialisatiemodel voor pabo-studenten die zich in hun opleiding ook toeleggen in onderwijs aan jongere of juist de oudere kinderen van de basisschool. Dit model gaat pabo’s helpen om de specialisatie vorm te geven. Leraren die al voor de klas staan en zich willen bijscholen, gaan het model in de toekomst ook gebruiken. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Dit kan toekomstige leraren een ander carrièreperspectief geven: verdieping in hun vak, terwijl ze toch breed opgeleid op de arbeidsmarkt komen. Dat maakt het vak aantrekkelijker, wat kan helpen bij de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer

Nog stappen te zetten voor meer flexibiliteit lerarenopleidingen

Article

Tijdens de werkconferentie over het in 2020 ondertekende Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen, vandaag in Utrecht, hebben de Vereniging Hogescholen (VH), de Universiteiten van Nederland (UNL) samen met minister Dijkgraaf en vertegenwoordigers van het onderwijswerkveld de balans opgemaakt van twee jaar werk. 

Lees meer

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer