Hogescholen werken aan uniforme aanpak helderheid bestuurskosten

De hogescholen werken samen aan een vernieuwde verenigingsafspraak om te komen tot een uniforme aanpak voor verantwoording van bestuurskosten. Hiermee komt een einde aan het verschillend omgaan met de declaratievoorschriften van hogescholen. De Vereniging Hogescholen heeft dit de minister in een brief op 25 januari laten weten.

"Omdat we constateerden dat de kaders van OCW tot onduidelijkheid leidden hebben wij zelf besloten nieuwe richtlijnen op te stellen", aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “De hogescholen werken hoofdzakelijk met publieke middelen. Van de hogescholen mag worden verwacht dat deze de beschikbare middelen effectief inzetten. Uitgangspunt daarbij moet zijn dat deze uitgaven doelmatig, eenduidig en transparant zijn.”

In haar brief, van 25 januari j.l, aan de minister heeft de Vereniging Hogescholen aangegeven dat de hogescholen zullen komen tot een transparante en uniforme aanpak en een vernieuwde verenigingsafspraak zullen ontwikkelen. De Vereniging Hogescholen geeft daarbij nader uitwerking aan de richtlijnen zoals verwoord in de brief van de toenmalige staatssecretaris Zijlstra.