Actualiteit

Meer dan 1000 zij-instromers volgen de pabo

Uit een recent uitgevoerde inventarisatie door het kennisnetwerk zij-instroom van lobo blijkt dat meer dan 1000 'zij-instromers' de pabo volgen. Het betreft cursisten met een afgeronde hbo/wo opleiding die in principe in twee jaar de opleiding afronden. Het basisonderwijs heeft te maken met aanzienlijke tekorten aan leraren. Volgens de arbeidsmarktprognoses van CentERdata, in opdracht van het ministerie van OCW, loopt dit tekort de komende periode fors op. Over 5 jaar wordt bij ongewijzigde omstandigheden een tekort van ruim 4000 fte aan leraren verwacht.

In 2018 zijn de pabo’s voortvarend van start gegaan met het aanbieden van zogenaamde zijinstroomtrajecten. Deze trajecten zijn bedoeld voor mensen die een afgeronde hbo/wo opleiding op zak hebben. Een meerderheid van de pabo’s, 22 van de 24 opleidingen, biedt inmiddels dergelijke trajecten aan. In principe zijn het tweejarige trajecten.

Kwaliteit staat voorop bij deze pittige opleiding. Via een geschiktheidsonderzoek wordt gekeken of een cursist geschikt en toelaatbaar is om een dergelijke opleiding te volgen. De eisen die aan de cursisten gesteld worden, bijvoorbeeld op het terrein van rekenen en taal, zijn gelijk aan de eisen die gesteld worden aan de reguliere studenten die een vierjarige opleiding volgen. Uit een recente inventarisatie blijkt dat plus minus 75 % van de zij-instromers vrouw is en veelal een hbo-achtergrond heeft. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 35.

Barbara de Kort, voorzitter van het landelijk overleg van de lerarenopleidingen basisonderwijs, is blij met deze ontwikkeling. Want, zo stelt zij: leraren basisonderwijs moeten via welke route dan ook (mede) door de pabo worden opgeleid. Pabo’s werken hierbij nauw samen met de scholen. Die bundeling van expertise zorgt voor kwalitatief goede leraren basisonderwijs. Beide, pabo’s en partners, hebben een stevige kwaliteitscultuur ontwikkeld als het om opleiden en rijke leeromgevingen gaat. Beide zijn zich bewust van de - ook mooie en uitdagende! - complexiteit van het beroep en van de know-how die komt kijken bij het beroep van leraar.

Bron: https://www.paboweb.nl/posts/2064 

Gerelateerd

Reactie VH Staat van het Onderwijs 2025: Talent benutten om arbeidsmarkttekorten te verkleinen

Article

Het rapport De Staat van Onderwijs 2025 van de Inspectie van het Onderwijs bevestigt opnieuw de hoge kwaliteit van ons hbo-onderwijs. Dat zegt voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen in reactie op het rapport dat vandaag is gepubliceerd. “Tegelijkertijd zien we aandachtspunten die overeenkomen met onze eigen toekomstambities". Zo blijkt uit het rapport dat bijna 25% van de universitaire masteropleidingen nog altijd niet toegankelijk is voor hbo-studenten. Limmen: “Daarmee is de keuze voor een vervolgopleiding op masterniveau voor veel hbo studenten buiten bereik. Dit in een tijd waarin de beroepspraktijk ook in ons land steeds complexer wordt en de arbeidsmarkt bijvoorbeeld op het vlak van techniek en high tech staat te springen om professioneel talent. Des te onverteerbaarder is dat hbo-bachelorstudenten ontmoedigd worden in hun onderwijsambities op masterniveau. Dit benadrukt bovendien opnieuw het grote belang en de urgentie van het nog verder ontwikkelen en uitbreiden van professionele masteropleidingen aan hogescholen.”

Lees meer

Specialisatie maakt pabo-opleiding aantrekkelijker

Article

Er komt een landelijk specialisatiemodel voor pabo-studenten die zich in hun opleiding ook toeleggen in onderwijs aan jongere of juist de oudere kinderen van de basisschool. Dit model gaat pabo’s helpen om de specialisatie vorm te geven. Leraren die al voor de klas staan en zich willen bijscholen, gaan het model in de toekomst ook gebruiken. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Dit kan toekomstige leraren een ander carrièreperspectief geven: verdieping in hun vak, terwijl ze toch breed opgeleid op de arbeidsmarkt komen. Dat maakt het vak aantrekkelijker, wat kan helpen bij de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer

Nog stappen te zetten voor meer flexibiliteit lerarenopleidingen

Article

Tijdens de werkconferentie over het in 2020 ondertekende Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen, vandaag in Utrecht, hebben de Vereniging Hogescholen (VH), de Universiteiten van Nederland (UNL) samen met minister Dijkgraaf en vertegenwoordigers van het onderwijswerkveld de balans opgemaakt van twee jaar werk. 

Lees meer