Actualiteit

Onderwijsinspectie: hoger onderwijs goed op weg met versterken kwaliteit toetsen

Het hoger onderwijs doet al veel om de kwaliteit van toetsen te versterken, zo stelt de Onderwijsinspectie in de onlangs verschenen 'Handreiking voor verdere verbetering toetsing in het hoger onderwijs'. De inspectie moedigt de instellingen aan door te gaan op de ingeslagen weg en om de aandacht bij de toetsing verder te inventariseren.  Het gaat om aandacht voor de samenhang bij toetsing, de professionalisering van docenten en onderwijskundig leiders en voor de organisatorische inbedding van toetsing.

De inspectie wil hogescholen en universiteiten stimuleren de toetsing nog verder te ontwikkelen door met elkaar in gesprek te gaan over verbeterpunten en door kennis en ervaring uit te wisselen. De inspectie hoopt dit gesprek binnen en tussen instellingen in het hoger onderwijs met dit rapport te stimuleren. Hierin zijn recente ontwikkelingen rond toetsing in het hoger onderwijs beschreven. Ook bevat het rapport een samenvattend schema waarin veel elementen van de toetsing zijn opgenomen die verdere ontwikkeling behoeven.

Studiemiddag kwaliteit toetsing en examinering
In dit kader heeft de Vereniging Hogescholen inmiddels een reeks kennisdelingsbijeenkomsten georganiseerd. De eerstvolgende is de studiemiddag op 26 mei in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) over verbetering van de kwaliteit van toetsing en examinering. De studiemiddag is in beginsel bedoeld voor leden van examencommissies maar staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp. Een deel van het programma zal worden gericht op netwerkvorming tussen leden van examencommissies. De volgende thema’s komen aan de orde:

  • toetsing van onderzoek en onderzoeksvaardigheden
  • de visie van de Inspectie op de toetskwaliteit in het hoger onderwijs
  • de rol van de NVAO, de Inspectie en de vbi’s bij de kwaliteit van examinering

Lerarenopleidingen
De lerarenopleidingen brengen de aanbevelingen van de Onderwijsinspectie al een aantal jaren in de praktijk. Onder de noemer 10voordeleraar werken zij aan de borging van de kennisbases. Vakdocenten vormen de spil van het programma. Eén van de instrumenten die ingezet wordt is instituutsoverstijgende collegiale feedback, oftewel peer-review. In kleine groepjes borgen vakdocenten onder andere het toetsbeleid op de individuele lerarenopleidingen. Binnen hetzelfde programma ontwikkelen de lerarenopleidingen landelijke kennistoetsen. Vakdocenten ontwikkelen toetsvragen, die door diverse experts worden gecontroleerd en van feedback voorzien. Collega-vakdocenten en het werkveld bepalen uiteindelijk de cesuur. Dit alles met succes: de minister geeft aan dat het programma een belangrijke bijdrage levert aan de verbetering van de kwaliteit van de lerarenopleidingen. Kijk voor meer informatie op www.10voordeleraar.nl.

Gerelateerd

Specialisatie maakt pabo-opleiding aantrekkelijker

Article

Er komt een landelijk specialisatiemodel voor pabo-studenten die zich in hun opleiding ook toeleggen in onderwijs aan jongere of juist de oudere kinderen van de basisschool. Dit model gaat pabo’s helpen om de specialisatie vorm te geven. Leraren die al voor de klas staan en zich willen bijscholen, gaan het model in de toekomst ook gebruiken. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Dit kan toekomstige leraren een ander carrièreperspectief geven: verdieping in hun vak, terwijl ze toch breed opgeleid op de arbeidsmarkt komen. Dat maakt het vak aantrekkelijker, wat kan helpen bij de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer

Nog stappen te zetten voor meer flexibiliteit lerarenopleidingen

Article

Tijdens de werkconferentie over het in 2020 ondertekende Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen, vandaag in Utrecht, hebben de Vereniging Hogescholen (VH), de Universiteiten van Nederland (UNL) samen met minister Dijkgraaf en vertegenwoordigers van het onderwijswerkveld de balans opgemaakt van twee jaar werk. 

Lees meer

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer