Actualiteit

En helpen daarmee ook zichzelf

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Scholen gaan na wie extra hulp nodig heeft en in welke vorm, zoals zomerscholen of bijlessen buiten de reguliere schooltijd. Studenten van lerarenopleidingen en pedagogische studies kunnen leraren hierin eventueel bijstaan. Op deze manier kunnen studenten, onder begeleiding, extra praktijkervaring opdoen, verdienen ze in bepaalde gevallen studiepunten of wat extra’s als een vakantiebaan. Schoolbesturen worden door de ministers opgeroepen om de middelen die ze daarvoor krijgen in te zetten via de regionale samenwerkingsverbanden ‘Samen opleiden & professionaliseren’.

Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het zou heel mooi zijn als onze studenten op deze manier leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs kunnen helpen met het inlopen van achterstanden. Voor onze studenten kan het bovendien nuttige praktijkervaring opleveren. Het hbo levert met de lerarenopleidingen 90 procent van de toekomstige leraren; extra hulp van al die studenten kan echt zoden aan de dijk zetten.”

Ook minister Slob van Basis- en Voortgezet Onderwijs is enthousiast over de mogelijke samenwerking: “Ik ben erg blij dat studenten gaan meehelpen op school in deze tijden van crisis. Deze extra handen ontlasten leraren en helpen leerlingen vooruit. Goed om te zien dat we ons met elkaar verantwoordelijk voelen om achterstanden zoveel mogelijk in te lopen.”

“Het is belangrijk dat we met elkaar samenwerken om de gevolgen van deze coronacrisis op te vangen. Studenten van lerarenopleidingen kunnen scholieren goed helpen om eventuele achterstanden in te halen en krijgen zo zelf extra bagage mee”, zegt onderwijsminister Ingrid van Engelshoven. 

In Amsterdam, Leiden en Utrecht ontwikkelen universiteiten nu al een aanbod voor scholen, waar studenten van de lerarenopleidingen kunnen worden ingezet. Voor het nieuwe schooljaar wordt onderzocht of deze initiatieven landelijk kunnen worden opgeschaald. Pieter Duisenberg, voorzitter van de Vereniging van Universiteiten: “Ik ben ontzettend trots op de studenten van onze lerarenopleidingen die zich gaan inzetten om achterstanden op scholen weg te werken. Het is win-win; een interessante leerervaring gaat hier hand in hand met het ondersteunen van scholen.”

De studenten zullen altijd onder de verantwoordelijkheid van de betrokken school of instelling functioneren. De afspraken worden de komende tijd nader uitgewerkt en kunnen per onderwijsinstelling verschillen. 

Het kabinet stelde onlangs 244 miljoen euro beschikbaar voor scholen in het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs voor het inlopen van achterstanden als gevolg van het coronavirus. Met dat geld kunnen de scholen extra hulp en maatwerk bieden aan de leerlingen en studenten die dat nodig hebben. Scholen kunnen ervoor kiezen om dit (deels) uit te besteden. Schoolbesturen kunnen op dit moment al hun plannen indienen en subsidie aanvragen voor de periode van de zomervakantie in 2020 tot en met de zomervakantie in 2021. De eerste aanvragen moeten voor 21 juni worden ingediend. 

Gerelateerd

Reactie VH Staat van het Onderwijs 2025: Talent benutten om arbeidsmarkttekorten te verkleinen

Article

Het rapport De Staat van Onderwijs 2025 van de Inspectie van het Onderwijs bevestigt opnieuw de hoge kwaliteit van ons hbo-onderwijs. Dat zegt voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen in reactie op het rapport dat vandaag is gepubliceerd. “Tegelijkertijd zien we aandachtspunten die overeenkomen met onze eigen toekomstambities". Zo blijkt uit het rapport dat bijna 25% van de universitaire masteropleidingen nog altijd niet toegankelijk is voor hbo-studenten. Limmen: “Daarmee is de keuze voor een vervolgopleiding op masterniveau voor veel hbo studenten buiten bereik. Dit in een tijd waarin de beroepspraktijk ook in ons land steeds complexer wordt en de arbeidsmarkt bijvoorbeeld op het vlak van techniek en high tech staat te springen om professioneel talent. Des te onverteerbaarder is dat hbo-bachelorstudenten ontmoedigd worden in hun onderwijsambities op masterniveau. Dit benadrukt bovendien opnieuw het grote belang en de urgentie van het nog verder ontwikkelen en uitbreiden van professionele masteropleidingen aan hogescholen.”

Lees meer

Specialisatie maakt pabo-opleiding aantrekkelijker

Article

Er komt een landelijk specialisatiemodel voor pabo-studenten die zich in hun opleiding ook toeleggen in onderwijs aan jongere of juist de oudere kinderen van de basisschool. Dit model gaat pabo’s helpen om de specialisatie vorm te geven. Leraren die al voor de klas staan en zich willen bijscholen, gaan het model in de toekomst ook gebruiken. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Dit kan toekomstige leraren een ander carrièreperspectief geven: verdieping in hun vak, terwijl ze toch breed opgeleid op de arbeidsmarkt komen. Dat maakt het vak aantrekkelijker, wat kan helpen bij de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer

Nog stappen te zetten voor meer flexibiliteit lerarenopleidingen

Article

Tijdens de werkconferentie over het in 2020 ondertekende Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen, vandaag in Utrecht, hebben de Vereniging Hogescholen (VH), de Universiteiten van Nederland (UNL) samen met minister Dijkgraaf en vertegenwoordigers van het onderwijswerkveld de balans opgemaakt van twee jaar werk. 

Lees meer