Goed ondernemerschapsonderwijs staat of valt met ondernemende docenten. Zij zijn bepalend voor de ontwikkeling van de ondernemende houding en vaardigheden van hun leerlingen en studenten. Ondernemerschapsonderwijs vraagt om een andere opvatting van lesgeven en andere competenties van de docent, een meer coachende rol. De kunst is om niet alles te willen regisseren en ruimte te geven aan het leerproces van jongeren.
In dit ebook vind je inspirerende verhalen van docenten die zich met hart en ziel inzetten voor ondernemerschapsonderwijs. In de portretten lees je wat hen drijft, wat hun visie is en welke effecten ze zien ze bij hun studenten. Voor het hbo worden Jorg Andree (Hanzehogeschool Groningen), Carlien Jung (Saxion) en Mirjam Bouman-d’Haan (Hanzehogeschool Groningen) geportretteerd.
‘Wij leren studenten om eigenaar te zijn van hun leerproces en hun leven’ - Jorg Andree, coördinator minor Davinci, Hanzehogeschool Groningen
Het huidige onderwijs is vooral planmatig en studenten leren vanuit boeken en vanachter de laptop. Het is vaak even wennen als ze instromen bij de minor Da Vinci van de Hanzehogeschool in Groningen. Studenten van verschillende opleidingen en hogescholen werken daar aan nieuwe ideeën, producten en diensten. Ze ontwikkelen ondertussen ondernemend gedrag, creativiteit en een innovatieve houding.‘We leren studenten in de minor om steeds in contact te staan met klanten en eindgebruikers’, zegt coördinator Jorg Andree. ‘Dat zijn ze niet altijd gewend. In contact staan met de context (de samenleving), hun eigen ideeën én met zichzelf, dat moeten studenten vaak nog leren.’ Lees verder
"Mijn droom is dat bedrijven ons benaderen omdat ze willen investeren in jonge mensen, dat ze de meerwaarde daarvan zien." Carlien Jung, coach Fast Foward, Saxion
Carlien Jung coacht net afgestudeerde studenten tijdens het tweejarige traineeship Fast Forward. ‘Mijn droom is dat bedrijven ons benaderen omdat ze willen investeren in jonge m
ensen, dat ze de meerwaarde daarvan zien.’ Modules entrepreneurship, creativiteit en alternatieve manieren om te brainstormen. Een masterclass over hoe je onderhandelt over je salaris en over hoe je jezelf neerzet als een ‘persoonlijk merk’. Het tweejarige traineeship Fast Forward van Hogeschool Saxion – met locaties in Enschede, Deventer en Apeldoorn - biedt het allemaal. Daarnaast werken de trainees drie keer acht maanden bij een bedrijf. Lees verder
"Ondernemend onderwijs gaat over inspireren" - Mirjam Bouman-d’Haan, docent opleiding Facility Management, Hanzehogeschool Groningen
Ondernemend gedrag zou veel meer als een rode draad door alle opleidingen moeten lopen, vindt Mirjam Bouman-d’Haan. "Ondernemerschap of een ondernemende houding gaan over creativiteit, initiatief, probleemoplossend vermogen en je verdiepen in de behoefte van je klant, patiënt, gast of gebruiker. Het creëert eigenaarschap en zorgt voor werkplezier. Dat is voor vrijwel iedereen en binnen elk vakgebied relevant. Lees verder
Ga in gesprek met ondernemende docenten op 23 maart!
Op dinsdag 23 maart van 12.00-13.00 uur houden Jorg Andree en Mirjam Bouman-d’Haan van de Hanzehogeschool Groningen een online ‘Ask Them Anything’-sessie. Deze ATA sessie is bedoeld voor onderwijsprofessionals die belangstelling hebben voor ondernemerschapsonderwijs en daar meer mee zouden willen.
Aanmelden
Meld je aan voor de online sessie via deze link. Je ontvangt vooraf per e-mail een link naar de sessie die via Microsoft Teams plaatsvindt. Er kunnen 30 deelnemers mee doen.