“Het advies van het Platform Onderwijs2032 over de toekomstbestendigheid van het onderwijs in Nederland biedt een afgewogen balans tussen kennis en praktijk, tussen kwaliteitscontrole en ruimte voor docenten. Autonomie van scholen is noodzakelijk, op alle onderwijsniveaus.”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen in een eerste reactie op het dit weekend gepubliceerde eindadvies van het Platform 2032.
De Vereniging Hogescholen besteedde in haar nieuwsjaarreceptie van 14 januari jl. al veel aandacht aan de toekomst van ons onderwijs door een debat te organiseren tussen Paul Schnabel, voorzitter van het Platform Onderwijs2032 en Kees Boele, voorzitter van het CvB van de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen). De kwaliteit van ons onderwijs wordt voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van onze docenten: “Daarom zullen deskundige, gezagvolle, wijze docenten, echte onderwijzers dus, in de toekomst alleen maar belangrijker worden”, zo stelde Kees Boele tijdens dat debat. In het nu gepresenteerde advies van Platform2032 is de rol van die docent wellicht nog wat onderbelicht.
“We waarderen de ruimte die in het advies is gegeven aan scholen om in de toekomst zelf keuzes te maken over verbreding en verdieping van een eigen lesprofiel rekening houdend met specifieke regionale omstandigheden. Toch roept het advies ook belangrijke vragen op zoals die naar de plaats van een gedegen kennisbasis en de aansluiting voortgezet onderwijs bij hoger onderwijs. Wij worden hier als belangrijke stakeholder graag nauw bij betrokken”, aldus Thom de Graaf.
Het advies Onderwijs2032 en de beleidsreactie zullen dit voorjaar intensief worden besproken in de Vereniging Hogescholen.